Listă de control pentru bucătării

Anexa nr. 1

Lista de control conţine o serie de întrebări la care întreprinderea/compania trebuie să răspundă cu „da” sau „nu”.

Toate întrebările la care întreprinderea răspunde cu „da” reprezintă o problemă care trebuie să facă parte din planul de acţiune pe care întreprinderea îl elaborează pe baza listei de control.

În ceea ce priveşte lista de control, întreprinderea trebuie să:

  • răspundă la toate întrebările din lista de control;
  • ia în considerare, în cadrul planului de acţiune, acele probleme/întrebări la care întreprinderea răspunde cu „da”;
  • ţină seama de cauzele/factorii de risc care ar putea influenţa problemele/deficienţele evidenţiate;
  • elaboreze soluţii/măsuri pentru problemele identificate;
  • desemneze persoanele responsabile de aplicarea măsurilor şi termenele de realizare;
  • menţioneze în scris problemele cheie din cadrul întreprinderii, care nu sunt evidenţiate în lista de control.

Lista de control

RISCURI DE ACCIDENTARE

Da

Nu

1. Există lucrători care îşi asumă riscuri inutile sau nu folosesc echipament individual de protecţie?

   

2. Există accidente de muncă ce nu sunt investigate în scopul prevenirii producerii unor accidente similare?

   

3. Există lucrători care nu au fost instruiţi şi formaţi cu privire la activitatea lor şi riscurile pe care le implică?

   

4. Există lucrători care nu au timpul necesar pentru executarea sarcinilor lor în mod corect şi sigur?

   

Echipamente

5. Este posibil ca lucrătorii să pornească echipamentele (maşinile) în mod accidental?    

6. Există echipamente cu părţi mobile care nu sunt protejate de ecrane?

   

7. Există echipamente care nu sunt prevăzute cu oprire în caz de urgenţă?

   

8. Este posibil să nu existe instrucţiuni pentru echipamente, care să furnizeze informaţii asupra utilizării corecte, întreţinerii etc.?

   

9. Există echipamente care nu sunt întreţinute în conformitate cu instrucţiunile fabricantului?

   

Unelte şi alte mijloace tehnice auxiliare

10. Lucrătorii folosesc obiecte sau uneltele ascuţite, cum ar fi sticlă, discuri, cuţite sau dălţi, într-un mod neglijent?    

11. Lucrătorii folosesc obiecte sau uneltele de polizat, de tăiat cu ferăstrăul, de rindeluit, tăiat etc., într-un mod neglijent?

   

12. Există instrucţiuni pentru mijloacele tehnice auxiliare, care să ofere informaţii cu privire la utilizarea corectă, întreţinere etc.?

   

13. Există mijloace tehnice auxiliare care nu sunt întreţinute în conformitate cu instrucţiunile fabricantului?

   

Transport şi activităţi interne

14. Există unelte, materiale, deşeuri etc. în dezordine?    

15. Există zone de lucru care nu sunt curate şi ordonate?

   

16. Zonele exterioare de depozitare a deşeurilor sunt prost organizate, de exemplu, nu este lumină suficientă, accesul este dificil etc.?

   

Riscuri posturale, căderi etc.

17. Există situaţii în care lucrătorii efectuează răsuciri sau întoarceri necorespunzătoare ale corpului?    

18. Lipsesc dispozitivele de ridicare pentru greutăţi de peste 11 Kg sau dispozitive pentru activităţile necorespunzătoare de ridicat, tras sau împins?

   

19. Pardoselile şi căile de acces sunt alunecoase, de ex. din cauza scurgerilor accidentale?

   

Alte pericole de accidentare

20. Este posibil ca lucrătorii să vină în contact cu sarcini electrice periculoase care pot cauza şocuri electrice, de ex. în cazul unui scurt circuit?    

RISCURI CHIMICE

21. Lucrătorii manipulează în mod neglijent substanţele chimice cu care lucrează (de ex. substanţe chimice care poartă simbolul portocaliu de avertizare)?    

22. Lucrătorii folosesc substanţele chimice chiar dacă nu au fost redactate instrucţiuni de utilizare la locul de muncă adaptate condiţiilor din întreprindere?

   

23. Există lucrători care nu folosesc echipamentul individual de protecţie, chiar dacă acest lucru este necesar?

   

24. Lucrătorii folosesc apa în contact direct cu pielea timp de peste două ore pe zi?

   

Alergii/probleme respiratorii

25. Au fost montate sisteme de ventilaţie locală în zona de spălare a vaselor, precum şi în zonele unde se execută prăjirea/prepararea la grătar a diverselor alimente?    

26. Sistemele de ventilaţie sunt controlate din punct de vedere al eficienţei în funcţionare?

   

27. Există mirosuri în toată bucătăria care provin din zonele de preparare a hranei chiar dacă sistemul de ventilaţie (evacuare a aerului poluat) este în funcţiune?

   

RISCURI LEGATE DE MEDIUL DE MUNCĂ

Microclimatul

28. La temperaturi exterioare normale, temperatura din încăperea de lucru este mai mare de 25oC sau sub 18oC?    

29. Există curenţi de aer?

   

30. Există curenţi de aer rece sau radiaţie rece?

   

Iluminat

31. La posturile de lucru lumina este insuficientă?    

32. Există strălucire de la corpurile de iluminat sau ferestre?

   

33. Suprafaţa ferestrelor este mai mică decât aproximativ 10% din suprafaţa pardoselii?

   

34. Din încăperea de lucru există vedere spre exterior?

   

Zgomot/acustică

35. Există încăperi unde sunetul are „ecou”?

 

 

36. Există un zgomot enervant cauzat de persoane, maşini sau instalaţii?

 

 

37. Există poluare sonoră cauzată de zgomotul exterior?

 

 

RISCURI ERGONOMICE

Ridicarea de mase grele

38. Obiectele sau masele grele sunt ridicate manual?    

39. Sunt transportate în timpul mersului obiecte sau unelte grele?

   

40. Masele sunt ridicate în poziţii de lucru incomode, de exemplu, ţinându-le la distanţă de corp, la înălţimi peste nivelul umerilor sau sub nivelul genunchilor?

   

Munca repetitivă

41. Există muncă repetitivă, de exemplu, activitate în care aceleaşi mişcări sunt repetate în mod continuu pe o perioadă de timp considerabilă a programului de lucru?

 

 

42. Munca repetitivă se execută cu mare viteză sau sub presiunea timpului?

 

 

Poziţii de lucru

43. Lucrătorii lucrează în poziţii incomode?

 

 

44. Lucrătorii lucrează cu spatele aplecat sau cu gâtul flectat în faţă?

 

 

45. Activitatea executată implică parcurgerea unei porţiuni lungi de drum?

 

 

46. Spaţiul locului de muncă este restrâns?

 

 

RISCURI PSIHOSOCIALE

Cerinţe excesive

47. Este necesar ca lucrătorii să lucreze foarte repede?    

48. Există deseori cerinţe conflictuale adresate lucrătorilor?

   

Lipsa de influenţă

49. Lucrătorii au o influenţă redusă asupra propriei lor activităţi?    

50. Lucrătorii au o influenţă redusă asupra volumului muncii pe care trebuie să o realizeze?

   

51. Lucrătorii au o influenţă redusă asupra modului în care-şi realizează activitatea?

   

Lipsa sprijinului din partea colegilor şi a conducerii

52. Există o lipsă de sprijin şi ajutor din partea colegilor?    

53. Există o lipsă de sprijin şi ajutor din partea conducerii?

   

Lipsa posibilităţilor de dezvoltare

54. Lucrătorii au şanse reduse să înveţe lucruri noi în cadrul activităţii lor?    

Lipsa de variaţie în activitate

55. Munca este puţin variată sau nu variază deloc?    

Intimidare/hărtuire

56. Există intimidare/hărţuire la locul de muncă?    

Lipsa „recunoasterii”

57. Activitatea este recunoscută şi apreciată de conducere numai în mică măsură?    

Violenţă şi ameninţări

58. Lucrătorii sunt expuşi riscului de violenţă, ameninţări sau insulte din partea clienţilor?    

Munca în schimburi

59. Există lucrători care lucrează în afara programului normal de lucru, de exemplu, foarte devreme dimineaţa sau în timpul nopţii?    

Absenţe pe caz de boală

60. Există condiţii în activitate care ar putea contribui la absenţe pe caz de boală?    

61. Modificările/ameliorările în activitate ar putea să reducă absenţele pe caz de boală?

   

ALTELE

Întreprinderea trebuie să fie conştientă că, pentru o serie de aspecte, sunt în vigoare cerinţe speciale cu privire la evaluarea locului de muncă.

Printre altele, se vor aplica următoarele cerinţe, pe care întreprinderea trebuie să le adauge la lista de control, dacă problema respectivă este identificată în cadrul întreprinderii:

  • condiţiile de muncă pentru femeile gravide,
  • activitatea la videoterminale (calculatoare);
  • agenţi biologici;
  • substanţe şi produse cancerigene.

În plus, întreprinderea va trebui să acorde atenţie următoarelor aspecte ale activităţii, care nu sunt incluse în lista de control, şi anume:

  • zgomot;
  • copii şi tineri.

Evaluarea locului de muncă – Plan de Acţiune

Cauza problemei(lor) / factor de risc

Măsuri

Persoana responsabilă

Termen limită şi priorităţi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Întreprinderea trebuie să ţină cont de modul în care planul de acţiune urmează să fie respectat, dacă planul de acţiune a avut efectele dorite sau dacă trebuie aduse modificări.

Evaluarea locului de muncă trebuie revizuită periodic sau în caz de modificare a activităţii, a metodelor de lucru sau a procesului de producţie care influenţează sănătatea şi securitatea în muncă.

Întocmit de:

Angajator

Data

Angajat

Data