Listă de control pentru discoteci şi cluburi de noapte

Anexa nr. 2

Lista de control conţine o serie de întrebări la care întreprinderea/compania trebuie să răspundă cu „da” sau „nu”.

Toate întrebările la care întreprinderea răspunde cu „da” reprezintă o problemă care trebuie să facă parte din planul de acţiune pe care întreprinderea îl elaborează pe baza listei de control.

În ceea ce priveşte lista de control, întreprinderea trebuie să:

  • răspundă la toate întrebările din lista de control;
  • ia în considerare, în cadrul planului de acţiune, acele probleme/întrebări la care întreprinderea răspunde cu „da”;
  • ţină seama de cauzele/factorii de risc care ar putea influenţa problemele/deficienţele evidenţiate;
  • elaboreze soluţii/măsuri pentru problemele identificate;
  • desemneze persoanele responsabile de aplicarea măsurilor şi termenele de realizare;
  • notifice în scris problemele cheie din cadrul întreprinderii, care nu sunt evidenţiate în lista de control.

Lista de control

RISCURI DE ACCIDENTARE

Da

Nu

1. Există accidente de muncă ce nu sunt investigate în scopul prevenirii producerii unor accidente similare?

   

2. Există lucrători care nu au fost instruiţi şi formaţi cu privire la activitatea lor şi riscurile pe care le implică?

   

3. Există lucrători care nu au timpul necesar pentru executarea sarcinilor lor în mod corect şi sigur?

   

Echipamente

4. Este posibil să nu existe instrucţiuni pentru echipamente, care să furnizeze informaţii asupra utilizării corecte, întreţinerii etc.?    

5. Există echipamente care nu sunt întreţinute în conformitate cu instrucţiunile fabricantului?

   

Unelte şi alte mijloace tehnice auxiliare

6. Există instrucţiuni pentru mijloacele tehnice auxiliare, care să ofere informaţii cu privire la utilizarea corectă, întreţinere etc.?    

Transport şi activităţi interne

7. Există zone de lucru care nu sunt curate şi ordonate?    

8. Există condiţii de lucru care pot expune lucrătorii la riscul de alunecare, de ex. din cauza obiectelor de pe pardoseală sau a pardoselilor cu denivelări?

   

Solicitări posturale, căderi etc.

9. Există situaţii în care lucrătorii efectuează răsuciri sau întoarceri necorespunzătoare ale corpului?    

10. Lipsesc dispozitivele de ridicare pentru greutăţi de peste 11 Kg sau dispozitive pentru activităţile necorespunzătoare de ridicat, tras sau împins?

   

11. Pardoselile şi căile de acces sunt alunecoase, de ex. din cauza scurgerilor accidentale?

   

Alte pericole de accidentare

12. Este posibil ca lucrătorii să vină în contact cu sarcini electrice periculoase care pot cauza şocuri electrice, de ex. în cazul unui scurt circuit?    

RISCURI CHIMICE

13. Au fost montate instalaţii de exhaustare în apropierea zonei care determină poluarea aerului cauzată de procese şi substanţe chimice, de exemplu praf sau vapori?    

14. Lucrătorii folosesc apa în contact direct cu pielea timp de peste două ore pe zi?

   

RISCURI LEGATE DE MEDIUL DE MUNCĂ

Microclimatul

15. La temperaturi exterioare normale, temperatura din încăperea de lucru este mai mare de 25oC sau sub 18oC?    

16. Există curenţi de aer?

   

17. Temperatura din încăperea de lucru creşte cu mai mult de 4oC pe durata unei zile de lucru?

   

18. Există o diferenţă de temperatură mai mare de 4oC între temperaturile măsurate la nivelul pardoselii şi cele măsurate la nivelul capului lucrătorului?

   

Calitatea aerului

19. Pe suprafeţele orizontale există deseori praf?

 

 

20. Este dificil să se realizeze o curăţenie adecvată, din cauza mobilierului şi a dezordinii?

 

 

21. Există covoare uzate sau pereţi cu suprafeţe rugoase, de ex. din material textil?

 

 

22. Există mirosuri neplăcute din caza mobilierului, clădirii sau a mediului?

 

 

23. Fumul de ţigară constituie o noxă?

 

 

24. În spaţiul disponibil sunt prea multe persoane, astfel încât aerul devine apăsător (mirosuri)?

 

 

Iluminat

25. La posturile de lucru lumina (nivelul de iluminare) este insuficientă?    

26. Există strălucire de la corpurile de iluminat sau ferestre?

   

Zgomot

38. Există lucrători care sunt expuşi zgomotului care este atât de puternic încât aceştia trebuie să strige pentru a vorbi cu o persoană aflată la 0,5-1 m distanţă?

 

 

39. Există lucrători care nu folosesc dispozitive de protecţie pentru auz, chiar dacă zgomotul este puternic?

 

 

Acustică

40. Lipseşte izolaţia fonică la nivelul tavanelor camerelor zgomotoase?

 

 

RISCURI ERGONOMICE

Ridicarea de mase grele

27. Obiectele sau masele grele sunt ridicate manual?    

28. Sunt transportate în timpul mersului obiecte sau unelte grele?

   

29. Pe parcursul unei zile de lucru sunt ridicate multe obiecte cu greutate de peste 3 kg?

   

30. Masele sunt ridicate în poziţii de lucru incomode, de exemplu, ţinându-le la distanţă de corp, la înălţimi peste nivelul umerilor sau sub nivelul genunchilor?

   

Activităţi de tras şi împins greutăţi

31. Echipamente cum ar fi cărucioarele pentru paleţi sau cărucioarele de transport sunt trase sau împinse?    

32. Pardoseala este inegală, înclinată, moale, lustruită sau există trepte?

   

33. Există zone unde activităţile de tras şi împins se execută în condiţii dificile?

   

34. Lucrătorii simt că obiectul care trebuie împins sau tras este greu?

   

35. Echipamentul este defect sau nu este bine întreţinut?

   

Poziţii de lucru

36. Lucrătorii lucrează în poziţii incomode?

 

 

37. Spaţiul locului de muncă este restrâns?

 

 

COPII ŞI LUCRĂTORI TINERI

Riscuri ergonomice

41. Există lucrători tineri, cu vârsta sub 18 ani, care ridică obiecte de peste 12 Kg de mai multe ori pe zi?

 

 

Program de lucru etc.

42. Există persoane, cu vârsta sub 18 ani, care lucrează între ora zece seara şi şase dimineaţa?

 

 

43. Există tineri sub 18 ani care nu beneficiază de două zile de pauză la fiecare perioadă de şapte zile?

 

 

RISCURI PSIHOSOCIALE

Cerinţe excesive

44. Este necesar ca lucrătorii să lucreze foarte repede?

 

 

45. Este necesar ca lucrătorii să lucreze deseori peste program?

 

 

46. Activitatea cere ca lucrătorii să-şi ascundă emoţiile?

 

 

47. Există deseori cerinţe conflictuale adresate lucrătorilor?

 

 

Lipsa de influenţă

48. Lucrătorii au o influenţă redusă asupra propriei lor activităţi?    

49. Lucrătorii au o influenţă redusă asupra volumului muncii pe care trebuie să o realizeze?

   

50. Lucrătorii au o influenţă redusă asupra momentului în care iau pauze?

   

Lipsa sprijinului din partea colegilor şi a conducerii

51. Există o lipsă de sprijin şi ajutor din partea colegilor?    

52. Există o lipsă de sprijin şi ajutor din partea conducerii?

   

Lipsa posibilităţilor de dezvoltare

53. Lucrătorii au şanse reduse să înveţe lucruri noi în cadrul activităţii lor?    

Lipsa de variaţie în activitate

54. Munca este puţin variată sau nu variază deloc?    

Intimidare/hărţuire

55. Există intimidare/hărţuire la locul de muncă?    

Lipsa „recunoaşterii”

56. Activitatea este recunoscută şi apreciată de conducere numai în mică măsură?    

Violenţă şi ameninţări

57. Lucrătorii sunt expuşi riscului de violenţă, ameninţări sau insulte din partea clienţilor?    

Munca de unul singur

58. Există lucrători care execută singuri muncă fizică?

 

 

Program de lucru prelungit

59. Este deseori necesar să se lucreze peste 37 de ore pe săptămână?

 

 

Absenţe pe caz de boală

60. Există condiţii în activitate care ar putea contribui la absenţe pe caz de boală?    

61. Modificările/ameliorările în activitate ar putea să reducă absenţele pe caz de boală?

   

ALTELE

Întreprinderea trebuie să fie conştientă că, pentru o serie de aspecte, sunt în vigoare cerinţe speciale cu privire la evaluarea locului de muncă.

Printre altele, se vor aplica următoarele cerinţe, pe care întreprinderea trebuie să le adauge la lista de control, dacă problema respectivă este identificată în cadrul întreprinderii:

  • condiţiile de muncă pentru femeile gravide;
  • activitatea la videoterminale (calculatoare);
  • agenţi biologici;
  • substanţe şi produse cancerigene.

În plus, întreprinderea va trebui să acorde atenţie următoarelor aspecte ale activităţii, care nu sunt incluse în lista de control, şi anume:

  • temperatura interioară.

Evaluarea locului de muncă – Plan de Acţiune

Cauza problemei(lor) / factor de risc

Măsuri

Persoana responsabilă

Termen limită şi priorităţi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Întreprinderea trebuie să ţină cont de modul în care planul de acţiune urmează să fie respectat, dacă planul de acţiune a avut efectele dorite sau dacă trebuie aduse modificări.

Evaluarea locului de muncă trebuie revizuită periodic sau în caz de modificare a activităţii, a metodelor de lucru sau a procesului de producţie care influenţează sănătatea şi securitatea în muncă.

Întocmit de:

Angajator

Data

Angajat

Data