Metode de evaluare a riscurilor pentru sectorul HORECA

EVALUAREA RISCURILOR DE ACCIDENTARE ŞI ÎMBOLNĂVIRE PROFESIONALĂ

Punctul de plecare în optimizarea activităţii de prevenire a accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale la locurile de muncă îl constituie evaluarea riscurilor.

Indiferent că este vorba de un loc de muncă, un atelier sau o întreprindere, o asemenea analiză permite ierarhizarea riscurilor în funcţie de dimensiunea lor şi alocarea eficientă a resurselor pentru măsurile prioritare.

Metode şi instrumente de evaluare a riscurilor

Există numeroase metode şi instrumente de evaluare a riscurilor care să ajute întreprinderile şi organizaţiile să-şi evalueze riscurile pentru securitatea şi sănătatea personalului.

Ele pot fi clasificate în două mari categorii: metode calitative bazate pe liste de control a riscurilor (check-list-uri) şi metode cantitative, mai complexe, care permit stabilirea nivelului de risc pe post de lucru pe baza combinaţiei între gravitatea şi frecvenţa consecinţei maxime previzibile a acţiunii factorului de risc asupra organismului uman. 

Alegerea metodei de evaluare depinde de: tipul activităţii şi al echipamentelor utilizate, numărul de lucrători implicaţi, condiţiile de muncă, caracteristicile particulare ale locului de muncă şi riscurile specifice.

Pentru sectorul HORECA cele mai răspândite instrumente de evaluare a riscurilor sunt listele de control.

Alte mijloace utilizate în evaluare sunt reprezentate de: ghiduri, manuale, broşuri, chestionare şi instrumente interactive (soft-uri interactive, inclusiv aplicaţii specifice sectorului respectiv).

Aceste instrumente pot avea un caracter general sau unul specific pentru un anumit sector de activitate.

În continuare se recomandă câteva dintre instrumentele de evaluare, cele mai utilizate pe plan european şi naţional:

Pentru sectorul HORECA se recomandă următoarele liste de control specifice anumitor locuri de muncă sau anumitor riscuri: